måndag 6 mars 2017

Blodgivning och träning

Lämnade blod i lördags. Jag vet inte om det mesta är inbillning eller hur mycket det faktiskt påverkar syreupptagningen och därmed träningen. Den information som finns på blodcentralerna säger så här:

Kan jag idrotta direkt efter blodgivningen?
Träna och motionera lätt går bra. Men om du tävlar bör du tänka på att din maximala förmågor nedsatt veckan efter blodgivningen.
Blir jag trött av att ge blod?
De flesta känner ingen skillnad. Nytt blod bildas ständigt. Efter cirka en månad finns normalt antal röda blodkroppar i cirkulationen igen. Vita blodkroppar och blodplättar har återbildats inom ett dygn.
Visserligen tävlar jag inte, men tränar rätt hårt. Så det är kanske inte så konstigt att åtminstone jag känner av det. Tog det därför lite lugnare idag och lite lättare vikter. Passade bra för jag var på gymmet ungefär en timme senare än vanligt och var helt fullt med folk överallt. Så vissa övningar fick jag helt enkelt hoppa över och byta ut mot andra.

Inga kommentarer: