måndag 20 juli 2015

Från Rydebäck till Landskrona

Oj, vilken fantastisk sträcka jag har gått idag! Tog tåget från Triangeln strax efter nio i morse och hoppade av vid Rydebäcks station en knapp timme senare. Från stationen tog det ca 20 minuter att komma ner till havet och på själva Skåneleden. Det var lite småkallt, blåste och var stora svarta moln på himlen när jag startade, men redan i början av dagen var det otroligt vackert.

Första stoppet tog jag vid Ålabodarna; ett litet fiskeläge vid havet. Hade med en termos kaffe och en tekaka som jag åt i skydd av ett av de många värn som finns längs hela kusten (den så kallade Per Albin-linjen). Det var också då som solen tittade fram för första gången och sedan följde den mig i princip resten av vägen. Efter Ålabodarna och Sundsvik kom jag in i sträckans vackraste del; Glumslövs backar och Hilleshögs dalars naturreservat. Helt magiskt! Kontrasten blev stor när jag sedan nådde en golfbana och camping innan Borstahusen… Sista biten in till Landskrona var inte lika fin, men samtidigt går man längs havet hela vägen :)

Kan verkligen rekommendera den här vandringen! Ca 1,5 mil i delvis kuperad terräng och som tog ungefär 3,5 timme för mig. Och då stannade jag och fotograferade ganska mycket och tog ett lite längre stopp för att dricka kaffe. Mötte flera löpare och en hel del hundägare längs vägen, men förvånansvärt lite folk för att vara mitt i semestertid.

Inga kommentarer: