onsdag 2 februari 2011

Första gången

Idag var det premiär för mig; har kört ett pass "Training for runners". Först delades vi upp i tre lag och fick varsin yta på golvet att jobba utifrån. Efter en uppvärmning med olika löpsteg i stafettform skulle vi sedan genomföra olika övningar i 2-minuterssekvenser. Allt från övningar där vi fick träna bålstyrka (plankan t.ex.), balans (tåhävningar på ett ben) och kondition (snabba löpningar varvat med jogg). Och givetvis fick vi inte stå still en sekund utan skulle alltid springa på stället om vi väntade på vår tur. Svetten rann med andra ord efter 10 minuter och jag flåsade rejält efter halva paset... Påminde mycket om klassen Dynamic Training som jag var på i Lund, på förra årets Nike Training Club Event. Så här första gången - inte bara premiär för mig utan för han som höll i passet också - var det ett allroundpass, men tydligen ska fokus efter ett par veckor skifta, så det är balans en vecka, styrka en annan vecka och kondition den tredje veckan. Tror att det kan bli riktigt bra. Och ett bra pass som komplement, då och då, till min övriga träning.

2 kommentarer:

Huskatt sa...

Låter spännande och jag skulle bli glad om du berättade mer ingående om exakt vad för övningar ni gör. Så kan jag snatta dem och plåga mina brottare :D

BoelMaria sa...

Huskatt: Du kan säkert de flesta redan...! Men en övning gick ut på att alla stod på led och gemensamt skulle springa framåt (ca 5 meter) och sedan baklänges i en halvcirkel åt höger. Sedan framåt igen och baklänges i en halvcirkel till vänster. Eftersom alla står på rad gäller det att alla håller koll på höger och vänster för att inte springa in i varandra. Tempot ska förstås vara högt ;) En annan övning var att stå på ett ben och göra tre tåhävningar sedan ta ett långt utfallssteg och utan att sätta i nästa fot göra tre tåhävningar med den foten, nytt utfallssteg o.s.v.