tisdag 18 mars 2014

Starkare, men mindre kondition

De senaste månaderna har jag styrketränat lite mer än jag har sprungit. Det har inte varit ett aktivt val, utan "bara" blivit så. Och jag har inte varit medveten om det. Jag upptäckte det egentligen först när jag kollade på sammanställningen för januari. I Shapelink, där jag registrerar all träning, finns en del enkla grafer som gör att jag får en bra bild av hur min träning har fördelat sig mellan olika träningsformer - över tid. Styrketräningen och löpningen brukar följas åt ganska jämt, medan yogan och annan träning varierar mycket mer från månad till månad. När jag nu upptäckte att styrketräningen hade tagit över ganska rejält i början av det här året har jag mer medvetet försökt få till lite mer löpning igen. För jag skulle vilja börja springa längre sträckor igen och inte bara använda löpningen som uppvärmning för annan träning. Just nu har jag oftast bara ett rent löppass i veckan och det är lite för lite. Trots detta, så blev det ett styrketräningspass med löpning som uppvärmning idag...

Inga kommentarer: