måndag 10 augusti 2015

Mens

I dagens Sydsvenskan fanns en artikel om kvinnliga idrottare och hur deras prestationer påverkas - eller inte - av mens. De hänvisar till en artikel i BBC Sport som är väldigt intressant. Jag har faktiskt funderat över att det inte skrivs mer om detta i "vanlig" media, men egentligen är jag ännu mer förvånad över att det inte är fler träningsbloggar som skriver om det. Speciellt eftersom de flesta som har träningsbloggar är kvinnor.

Själv påverkas jag helt klart av min mens, men mest innan. Jag får ofta migränliknande huvudvärk precis innan jag ska få mens och oförklarlig matthet i kroppen kan jag nästan alltid härleda till kommande mens i efterhand. Däremot kan jag känna mig extra stark ett par dagar in i mensen. Så visst påverkas kroppens prestation.

Sedan kan ju matthet och andra symtom förstås bero på andra saker. På dagens löppass kände jag helt klart av lördagens blodgivning. Syreupptagningen är sämre eftersom kroppen håller på att bilda nya röda blodkroppar och järnnivån är lägre än normalt. 7 kilometer blev det i alla fall.

Inga kommentarer: