tisdag 5 februari 2013

Det kom ett SMS

Tänk vad enkelt det kan vara att göra en god gärning; igår var jag och lämnade blod. På dagen hade det nämligen kommit ett SMS om att det var akut brist på blod i min blodgrupp. Just på måndagar har blodcentralen öppet till klockan sju på kvällen så det passade perfekt för mig att åka förbi Malmötappen på väg hem från jobbet. Trots att det var flera personer framför mig i kön tog det bara 45 minuter från det som jag kom innanför dörren tills jag var klar. Och då hade jag hunnit fika efteråt. Jag har varit blodgivare i över 20 år och tycker att det borde vara en självklarhet för alla friska, vuxna människor att lämna blod. Men det är bara 240 000 personer i Sverige som lämnar blod regelbundet. Är du en av dem?

Den enda nackdelen med blodgivningen är väl att det påverkar träningen. I alla fall brukar jag inte orka lika mycket några dagar efteråt. Men det är en liten uppoffring och träna kan jag göra, även om det inte blir lika tungt. Idag fick det bli uppvärmning på löpbandet (en kvart) och sedan styrka för rygg och triceps (40 minuter).

Inga kommentarer: