fredag 12 juni 2020

Första gången på gymmet på tre månader

Igår jobbade jag min sista dag på mitt nuvarande jobb och nu ska jag vara ledig i 6 veckor (!) innan jag börjar mitt nya. Har varit intensivt i det sista så det kommer väl ta några dagar innan jag har landat och kan koppla av. Märkligt också att sluta mitt i denna kris. Har suttit hemma i tre månader och jobbat och bara varit inne på jobbet 3 eller 4 gånger under denna tid. Igår var jag i alla fall inne och avslutade det sista och lämnade in telefon och dator och då var det faktiskt en del folk inne som jag kunde säga hej då till "på riktigt". Det blir också sommaravslutning och avtackning på måndag i en kollegas trädgård på måndag.

Det är också nästan exakt tre månader sedan jag tränade på gymmet. Nu när jag är ledig tänkte jag försöka pricka in tider på gymmet då det är lite folk; Sats har i sin app en funktion där man kan se beräknad och verklig beläggningsgrad på de olika gymmen. Trots det var det med blandade känslor som jag steg in på gymmet. På löpbanden var det bara jag och två andra, så där var det inga problem att hålla avstånd. Nere i gymmet var det inte heller så överdrivet mycket folk och de flesta var noga med att torka av maskiner, hantlar och stänger. Men det känns fortfarande märkligt att vara inomhus med en massa andra; jag väljer fortfarande att gå i stora mataffärer och undviker att sitta inomhus på restauranger. Är dessutom noga med avstånden när jag går utomhus. Så det kommer nog dröja ett tag innan det känns som vanligt att gå till gymmet.

Hur gick träningen då? Ja, som förväntat... Idag körde jag hela kroppen, men med lätta vikter och väldigt få övningar. Mest för att få en bild av vad jag har tappat mest. Jag kan ju både se och känna att jag tappat mycket styrka i armar och rygg och att jag lagt på mig fett över lår och rumpa. Men eftersom jag ändå gått promenader varje dag, sprungit ett par kortare rundor varje vecka och kört en hel del yoga så är det väl framförallt överkroppen som kommer ta ett tag att få ordning på....

Inga kommentarer: