onsdag 15 augusti 2018

Joggvandring

Stadsvandringar har funnits ganska länge som koncept och är ett intressant sätt att lära sig mer om en stad. I vissa städer har jag sett att man erbjudit liknande guidade turer, men med cykel eller som löparturer. Jag har tyckt att det är spännande som idé, eftersom jag är lika historieintresserad som jag gillar att röra på mig. Försöker ju ibland att ta med mig löparskorna när jag åker till nya städer, men saknar då någon som kan berätta mer om det som jag ser.

Men den här veckan är det Stockholms kulturfestival och då såg jag att Stockholms stadsmuseum arrangerar ett par joggvandringar så idag blev det premiär för mig. Vi var väl ca 15-20 stycken som fick en guidad tur på 1 timme och 50 minuter på delar av Kungsholmen - med fokus på byggnadshistoria. Vi började vid stadshuset och tog sedan två korta stopp till (bland annat gamla myntkabinettet) innan vi tog oss till Rålis via Norr Mälarstrand. I Rålis fick vi lära oss mer om Stockholms parker och parklekar och hur man tänkt med de gröna ytorna i stan. Nästa stopp var gamla Konradsbergs sjukhus. Spännande och tänkvärt om vårdinrättningar och medicinhistoria! Efter det var det dags för lite betongbrutalism i form av St Görans gymnasium och lite funkis på Stadshagsklippan. Vi avslutade med att få en historisk tillbakablick då stranden utmed Karlsbergs kanal var fylld av smutsiga industrier innan vi tog oss tillbaka till stadshuset längs vattnet. En riktigt bra och intressant tur! Tempot mellan stoppen var lagom för mig och skulle tippa att farten låg på 6 min/km.

Inga kommentarer: