lördag 29 januari 2011

Att träna på dagen eller på kvällen

Oftast tränar jag på kvällen direkt efter jobbet. Mest för att det är praktiskt. Åker jag hem emellan vill jag äta och sedan måste jag smälta maten 1-1½ timme om träningen ska bli bra. Det brukar innebära att det inte blir någon träning alls de kvällarna... På helgerna är det annorlunda. Då brukar jag äta frukost, kanske uträtta lite ärenden på stan, städa eller något annat innan jag tar mig ner till gymmet. Det är nästan alltid mindre folk på gymmet, kroppen är utvilad och jag har ätit ordentligt.

Fast konstigt nog så spelar det inte alltid så stor roll om jag tränar på kvällen eller på dagen för själva träningen. Visa vardagskvällar kommer jag sönderstressad till gymmet, har ont i huvudet och har ätit en dålig lunch (och inget mellanmål) och ändå kan träningen gå riktigt bra. Men visst är det så att de pass där förutsättningarna har varit bra oftast går mycket bättre och på helgträningen slipper jag alla de där dåliga förutsättningarna. Dagens pass var inget undantag. Var väl nere på gymmet strax efter elva och värmde upp på löpbandet i drygt 20 minuter. Benen kändes lätta och det var kul att springa! Sedan körde jag ganska tunga vikter både för bröst, axlar och biceps. Lite ben blev det också på slutet; lårcurl och utfall.

Inga kommentarer: